الجمعة، أكتوبر 20، 2017

ألف..لام.. ميم (ألم)


الخوف ، أو الألم  ، أو الحزن.. ايه اللي تأثيره أقوى في مسيره حياتنا؟ ده السؤال اللى محيرني بقاله كتير.. و علشان أفهم الموضوع أكتر حبيت أبتدى من الآخر للأول ، ومعروف ان النهايه عند كل واحد فينا هي الموت.
ليه الواحد بيخاف من الموت؟
علشان خايف يبقى فيه ألم في مراحل الموت؟ ، او علشان خايف بعد الموت يبقى فيه عذاب اللى هوه في حد ذاته ألم؟
يبقى الألم أقوى فعلا من الخوف ، زى مثلا ألم الأسنان.. ألم الجوع.. ألم البرد.. ألم الفقد.. أو ألم الفراق.
طب والخوف من المستقبل؟ الخوف من اللى جي بكره؟ الخوف من الفشل؟ من فراق حبيب أو قريب؟
طب ياترى حياتنا كلها مبنيه على الخوف و الألم؟ ياترى الخوف و الألم بيحددوا تصرفاتنا و افعالنا؟بيحددوا مصيرنا؟

-
انا لازم اذاكر و انجح في الامتحان...ليه؟ الخوف من السقوط؟ الخوف من الأهل وتريقه الاصحاب؟

انا بتهزأ كل يوم من مديرى في الشغل ، خايف ادافع عن نفسى و أرد عليه علشان ما أترفدش؟ خايف بعدها ملاقيش شغل؟ خايف أشحت في الشارع؟ خايف أشتغل في حته تانيه يبقى الوضع ألعن؟

- انا ملاقتش واحد مناسب أتجوزه..خايفه أعنس فأتجوز اى واحد ما بحبوش..خايفه الناس تعاملنى بشفقه؟ خايفه أخسر أهلى؟ خايفه أبقى وحيده طول عمرى؟
طب الخوف من المرض؟ الخوف من العنكبوت؟ الخوف من الارتفاعات؟ الخوف من الميه؟ وغيره.. وغيره..!

دايما الواحد خايف طول الوقت من حاجه.. و كل واحد خايف التانى ياخد فكرة عنه إزاى؟ و المجتمع كله خايف من المجتمعات التانيه!!
و
 المجتمعات التانية خايفه من أى حد يعمل حاجه مختلفه او مش ماشى بنفس الفكر والمنطق واسلوب الحياة!!
أرجع تانى للنهايه...انا لو مت و طلع ما فيش حياه تانيه حابقى مش مبسوط علشان حياتى ضيعتها على الفاضى؟ انا لو مت و طلع انى مش حادخل الجنه حابقى مش مبسوط علشان حاتألم في النار و ناس تانيه حاتستمتع بالجنه؟
هل الألم اقوى من الخوف...و هل الخوف أقوى من الحزن؟ لو حد مات و رجع من الموت يقول لنا إن الموت مش مؤلم ياترى مش حاخاف من الموت؟
لو حد قالنا إن النار مش مؤلمه مش حانخاف من الآخره؟

لو الألم ما لهوش وجود...مش حانعبد ربنا؟

هناك 4 تعليقات:

Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Unknown يقول...

تامر انا حقيقي كنت بفكر ف جزء من كلامك...
انا بخاف من الألم وبحس انه اسوء حاجة ف الدنيا لان كل حاجة سهل نتعايش معاها الا الالم...
مش بحس اني بخاف من الموت طول عمري اقول الموت مش شر الموت حقيقة وحيدة ولو خايفين من اللي بعد الموت يمكن ساعتها فعلا يبقي الخوف من الموت واقعي....
احنا بنخاف ديما من المجهول من بكرة اللي مش شايفينه...
بنخاف من اللي بنحبه لحسن يسيبنا ومن اللي معانا لحسن نسيبه بنخاف نتوه بنخاف من كل حاجة....

انا مش عارفة اعبر اوي عن اللي جوايا لان جوايا اصلا ملخبط بس كلامك لمسني بطريقة ما يمكن اجي تاني ابقي مرتبة شوية


سهاد

رحاب صالح يقول...

حمد الله بالسلامة اولا
ثانيا والله نفس كلامك كنت بفكر فيه من كام يوم
وكل فترة بفكر فيه بس المواقف بتختلف
بخاف بخاف بخاف من حاجات كتير برغم اني دايما بظهر شجاعتي وقوتي ادام الناس
انا ف مرة كتبت قصة طويلة فيها مجموعة اصحاب كل واحد منهم بيخاف من حاجة وسميتها الخوف :(

E73 يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
_______________________
عارف كنت بقرأ البوست لمجرد القارءة وجيت عند نقطة واحدة بس ووقفت..ضحكت..وجري بيا الزمن وشفت ذكريات 7 سنين فلاش باك
النقطة دي بتاعت خايف من مديري
افتكرت أول مرة استلمت فيها الشغل وافتكرت شخصيتي كانت عاملة ازاي افتكرت اني وقتها كنت يادوب 23 سنة
افتكرت لما مضيت على ورقة تحقيق داخلي بدون ما أقرأ اللي فيها واللي كانت بتدينني بحاجة أنا معملتهاش لمجرد اني متخيلتش إن من حقي إني ممضيش وأقول لأ
وافتكرت آخر مديرة تعاملت معاها قبل ماخد اجازة بدون مرتب من الشغل وازاي لما تعاملت معايا بتعنت مسكتلهاش وزعقت وصوتي جاب آخر الشارع وشهدت عليها أمة لا إله إلا الله وازاي هي بعد أسبوع جت اعتذرتلي
وفكرت في حالي الآن وأنا قاعدة في سلام وشايفة قد إيه الطاقة السلبية بتاخد من روحنا بتاكل ذكرياتنا
وقد إيه سلبيتنا بتسرق أحلامنا
عرفت إن مفيش حاجة مستاهلة
واللي هيضيع هيضيع وهييجي غيره والحياة هتفضل ماشية واليوم اللي بيعدي فعلا عمره ما هييجي تاني يمكن الأحداث تتكرر لكن اليوم، التاريخ خلاص راح
إنا لله وإنا إليه راجعون مقولة صادقة جدًا لو تفكرنا فيها بجد هنعرف قد إيه الحياة دي ولا حاجة
(أنا تغيرت)
بتغير
وهتغير
الحياة تغيرت
وطول ماحنا عايشين بنتعلم
الخوف هو وهم في المقام الأول
لنا الألم ولله الحكمة دي مقولة كاتبي المفضل عبد الوهاب مطاوع الله يرحمه
الناس من خوف الخوف في خوف مقولة لسيدنا علي بن أبي طالب رضي الله عنه